Marika Papagika; 1 Eylül 1890 taihinde Kos adasında doğdu. 1913’ün sonlarında ve 1914’ün başlarında Mısır’ın İskenderiye kentindeki Gramophone Company için kayıt yaptı . Daha sonra bu kayıtlardan sadece bir tanesi bulunacaktı.
1915’te zil çalan ve aynı zamanda eşlikçisi olan eşi Kostas (Gus) Papagika ile birlikte Ellis Adası üzerinden Amerika’ya göç etti . Bu dönemde Kos adası, İtalyan egemenliğine girmişti. 1918’in temmuzunda Amerika’da Victor Records için ilk deneme kaydını yaptı , ancak yayınlanan ilk Victor kayıtları o yılın Aralık ayında yapıldı. 1919’da Columbia Records için kayıt yapmaya da başladı . Böylece Marika Papagika , ABD’de Yunan müziğini kaydeden ilk kişiler arasına girmişti. Çok sayıda Türkçe şarkı da kaydetti. Bunlardan biri Çanakkale İçinde Vurdular Beni idi. 1923’te Türk – Yunan ilişkilerinin epey gergin olduğu bir dönemde bu türküyü okuması şaşkınlık yaratmıştı. Daha sonraları da Türkçe şarkılar kaydetmeye devam etti biri de ”salla salla mendilini” idi.
1925’e gelindiğinde Marika ve Kostas, New York’ta 8. Cadde yakınındaki 34. Cadde’de Marika’s adında bir gece kulübü açtı. Amerika’da ortaya çıkan, Yunan mutfağı ve Yunan müziğiyle karakterize edilen bir buluşma yeri olan ilk kafe-meyhane ambiyasında bir yerdi . Marika’s sadece bir kafe-meyhane değil, aynı zamanda Yunanlılar ve diğer Akdeniz göçmenleri için de sohbet edilecek bir yerdi. Marika’nın düzenli müdavimleri sadece Rumlar değildi, mekana Arnavutlar, Araplar, Ermeniler, Bulgarlar ve Türkler de ilgi gösteriyordu.
Marika Papagika, tatlı soprano sesi ile Batılı klasik şarkıcıları biraz anımsatan ses tonu ve diksiyonuyla çağdaşlarının çoğundan farklı bir etki yaratmıştı. Kayıtlarının tarzı ve sesi; eserlerinin çoğunu süsleyen zil ve viyolonselin alışılmadık kombinasyonu, artı bir keman veya klarnet ve çok nadiren bir ksilofonla daha da ayırt edilir olmuştu. Ara sıra daha saf Batılı şarkılara yönelmesi de onu Atlantik’in her iki yakasındaki kadın çağdaşlarından ayırıyordu.
Bay ve Bayan Papagika & Co.’nun performans tarzlarını, 19. yüzyılın sonlarındaki kentsel Osmanlı ve Yunanistan’ın santur ve keman müziğinin gerçek bir yankısı olarak anlamak belki de uygun olacaktır.
1918 ile 1929 yılları arasında, Yunan geleneksel şarkıları, rebetiko ve hafif klasik parçalardan oluşan en az 232 performans kaydetti.
Marika’nın işleri borsa çökene kadar başarılı bir şekilde gitti. Kulüp 1930’da kapandı ve Marika Papagika’nın kayıt kariyeri, 1937’de Victor kayıt şirketi için kaydedilen dört taraf plak dışında sona erdi .
Marika sonraki yıllarında kocasıyla birlikte New York Staten Adası’nda yaşadı ve 2 Ağustos 1943’te orada hayata gözlerini yumdu.
Yıllardır ciğerim yana yana Kardeş Türküler’in söylediği Manaki Mu parçasını dinlerdim, hikayesini bilmeden. Şimdi bu muhteşem kadını tanımış oldum.
Bir cevap yazın