Yönetmeni Orhan Oğuz, yapımcısı Türker İnanoğlu, senaryosunu Ozan Yurdakul ve
Sinan Yurdakul’un yazdığı, Müzikleri de Ali Otyam a ait olan yerli dizidir. Emniyet
Müdürlüğü tarafından da desteklenen bir yapımdır .Genç polisler güzel bayanlar ve
yakışıklı çocuklarda dikkat çeken özelliğidir.
Polisiye dizisi olarak tanımlansada polisiyenin ana özelliği sırrını,gizemini,katili diğer
özelliklerini sonuna dek gizli tutmaktadır. Bu yapımda suçun işlenişini nasıl işlendiği
direk olarak gösterilmektedir.Bir olayın araştırılmasından sonra amire durum
aktarılırken ekipteki polisler birer birer konuşmaktadırlar.
Hiç kimse bir diğeri konuşurken araya girmez sözünü kesmez ve pür dikkat konuşan
dinlenir. Olay ne kadar acil olsa da konu tane tane yavaş yavaş aktarılır. Dizide bütün
olaylar fazla uzatmadan çözülmektedir. Ekip çoğunlukla araştırma yaparken
gösterilmez. Çekimlerde yakınlaş uzaklaş tekniğinin sıkça kullanıldığı bir yapımdır.
Ekranda bilardo oynanan kafe sahneleri de yer alır.
Ekibe dosyalar hazır gelmektedir. Arka Sokaklar dizisinin kahramanı olan polisler
asayişi bozan herhangi bir duruma müdahale ederler.Ekip başarıdan başarıya koşar.
Her suçlu yakalandığında amirleri ona bir ders vermektedir. Güncel olaylar da
senaryoya eklenerek polisin ne kadar insancıl olduğu da anlatılır.
Hemen hemen her bölümde polisin gözaltı işkencesini normal ve doğru olaymış gibi
verilir.Polis şiddetini,işkenceyi ve aile içi şiddetinde meşrulaşması da yer alır.Polisin boş
yere adam dövmez mesajı verilir. Bazı bölümlerinde sorgu odasında şüpheli kameralar
kapatılarak dövülür.
Sorgulanan zanlılar sürekli işkenceyle tehdit edilir, zanlının itiraf etmesi sağlanır. Kolu
çıkan, kurşunlanan,bıçaklanan,bacağı kırılan,zehirlenen, beyin kanaması geçiren, kim
varsa aynı doktora götürülür.Ekipin birimi asayiştir.
”Doğru komiserim hemen intikal ediyoruz. – yat yat yat kal orda kal kal kal al abi al al
al bunları ”naber lan tokmak”, “aferin evlat çabuk alın şu adamı”, kime yalan
söylüyosun lan sen? “Hadi bırak o bıçağı evlat” komiserim haklı beyler vb. kalıplar da
yer almaktadır.İyi polis, kötü polis anlatımına da yer verilir…
Kötüler yakalanıp hapse tıkılır. Eninde sonunda cezalarını bulur.Hiçbir olay sonuçsuz
kalmaz.Bu yapımda genellikle kötülük yapan sıradan biriyse bira içerek gösterilir.İyi
biriyse rakı içerek ,kadınsa şampanya veya şarap içerek gösterilir. İyiler her daim
ayaktadır. Yapımda fon müzikleri ve efektlerde kullanılmaktadır.
Ekip üyeleri kendi aralarındaki sohbetleri dışında sürekli olarak sinirli, bıkkın halleri
göze çarpar.Çok sayıda figuran yer alır .Aşk,enterika,kıskançlık öğeleri yapımda yer
bulur. Öldürmeyen senarist öldürmez sözü bu yapımın özelliğidir. Eski kadrodan
olanlarda diziye geri dönmektedirler… Hep bir gerilim,hep bir aksiyon yer alır. Ülkenin
aile geleneğine uygun bir yapımdır.
Amirleri fazla ceza alması için elimizden geleni yapalım dediyse o kişi mutlaka ağır bir
ceza alır. Bu yapımda “ yaşamak da .ölmek de bir ekip işidir” sözü her bölümde
söylenir.Ekibin başı Rıza babadır: Sezgileriyle,iradesi ve tecrübesiyle kendini mesleğe
adamıştır.
Bir dönem bütçe müdürlüğüne sürülsede yine ekibin başına dönmüştür. Öğretmen Ayla
hanımla evlidir.Komiser Mesut 90 lı yıllarda doğuda özel harekat’ta görev alır. Bu
görevden kalma sarsıntılarla İstanbul’a dönmüştür. Oğlu Tunç u neredeyse tek başına
büyütmüştür. İşinde de özel hayatında da sivridir. Ekibin sert elemanıdır. Akıllarda
gülüşüyle yer etmiştir… Ve diziden ayrılmıştır.
Başkomiser Hüsnü İstanbul pahalılığında ailesini tek polis maaşıyla geçindirmeye
çalışmaktadır. Bunu zor da olsa başarmaktadır. Başına gelen türlü aksiliklerden
yılmayandır. Ekipteki keskin nişancı Alidir komiserdir. Babası kendisi henüz çocukken
vefat etmiş, annesi ise başkası ile evlenerek Almanya’ya yerleşmiştir. Tüm ekibi ailesi,
akrabası ve herşeyi olarak benimsemiştir. Rıza babanın kızı Pınarla evlidir.Çatışmada
vurularak diziden ayrılır.
Aylin ekibin teknolojik işlerinden sorumludur. Genel olarak masabaşı çalışır. Dinleme
ve adres bulma işlemlerini gerçekleştirir. Aynı ekipten Hakan komiserle evliliği
yürütememiştir. Murat komiser genelde suçluya arkadan yanaşır. Başka meslek başka
bir hayat istememiştir. Zeynep komiserle evlenmiştir. Tayinin geldiği söylenerek bir
kaç bölüm dizide yer almaz. Daha sonra diziye dönsede diziden ayrılır.
Zeynep Komiser:Trafik Şube’ deki görevinden asayiş ekibe geçişiyle hayatı değişmiştir.
Evlilik ve çocuktan sonra bir süreliğine yurt dışı görevinde bulunsa da dönüp dolaşıp
ekibe geri döndükten sonra yapımın çatışma sahnesinde vurularak diziden ayrılır.
Elif Komiser: Babasının intikamını almak için kendince bir operasyon yürütüyordu. Bu
nedenle ekip tarafından soğuk karşılansa da sonrada ekip onu kabullendi ama bu defa
da bıçaklanır ve kurtarılamaz diziden ayrılır.
Melek Komiser: Başından bir evlilik geçmiştir bir kızı vardır. Annesi ve kızıyla birlikte
yaşar. Uzun süre boğuştuğu zorlukların ardından ekibe ve yeni göreve alışması, hayatını
değiştirmiştir. Daha sonra ekipten ayrılmıştır.
Sinan Komiser: Resturanta içki icerken polislere laf söylenmektedir. O da orda sivil
durumundadır. Dayanamaz o kişiyi pataklar. Müdürün karşısına çıkar. Rıza baba da o
sırada müdürün odasında kahve içmektedir. Bu genci adam ederim diyerek ekibe dahil
eder. Bir süre balıkçılık,berduşluk,haytalık gibi işlerle meşgul olsada kendini
toparlayarak ekibe geri döner. Daha sonra yine ekipten ayrılmıştır.
Engin Komiser: Ana dili gibi İngilizce konuşur. yakın savunma teknikleri
uzmanıdır. Her türlü hafif silahı ustalıkla kullanmaktadır.Bir süre ekibe liderlik eder
ama cesurluğu ile kendisini kabul ettirir. Daha önce de büyük elçilikte görev yapmıştır.
Çalkantılı aşk yaşamı ile bilinir. Avukat Başakla evlidir.
Yapımda, karakterine göre araç sahibi olunmaktadır. Yakışıklı,asi çocuk jiple gezer, beş
parasız olan külüstür araçla gezer. Sunulan düşmanlarda aynı şekildedir. Mafya
babaları mercedes kullanmaktadır. Onların adamları da daha çok BMW ile görünür.
Ufak tefek hırsızlar ise Hyundai ile boy gösterir.
Yapımda, özellikle aile,şefkatli baba ve tatlı sert karakterler de yer alır. Yegane
komşuluk ilişkilerinin hala yaşadığını gösterir. Heyecan, sürükleyici,çatışma gerilim de
adrenali artıran merak kamçılayan özelliği de yer alır. Bazı sahneleriyle eğlendirme
özelliği de vardır ve ağlatma politikasını uygular.
Arkadaş ve takım olma orta sınıf ailelerin günlük hayatlarını da kendisi dışında
işlenir.Dizide yer alan diğer konu da silah kullanımı basit bir dille anlatılır.Arka
Sokaklarda poliste kötü muamele varken bunun sadece hak edene uygulandığını
anlatmaya çalışırken bu yapımda sadece kötü olana kişilere şiddet uygulandığını
göstermektedir…
Yapılan yanlışlardan ötürü oluşan olumsuz polis imajını düzeltme yönünü kapsar.
Sadece suçlu olanları kahramanlarına yakalatan, sistemle her daim barışık bir
propaganda dizisidir. Polis gücünü tamamen subjektif anlatan bir yapımdır.
Bir cevap yazın