TİYATRO 13
DÜĞÜM – EBRU ASYA
Bir kez daha baş ve işaret parmağını birleştirip dilinin üzerindeki ıslaklığa dokundurdu.Sol eliyle sehpanın üzerinde duran iğneyi alıp ıslak olan sağ elinin iki parmağını birbirine sürterek avucunun arasındaki ipliği iğneye geçirmeye çalıştı. Bu seferde olmamıştı. Tam tamına yirmi beş dakikadır bu işle uğraşıyordu. Ellerini yüzünde gezdirip yakın gözlüğünü kontrol etti. Hayret! Takmamıştı. Zaman içinde o […]
THE HUMAN VOİCE -2020- PEDRO ALMODOVAR -NURTEN BOYLU
2020 de Pedro Almodovar tarafından yazılıp yönetilen ,ispanyol -amerikan kısa filmi “the human voice”,1930 larda Jean cocteau’nun yazdığı “la voıx humane” (İnsan Sesi),tiyatro metninden uyarlanmış.bu metin en az 15 kez yorumlanmış ,film ve operası yapılmış,bi kaçını buraya bırakayım hatta sırayla onları izledikten sonra son filme öyle bakmak isterim ,umarım cocteau nun kitabını da bulabilirim. metinle […]
ANNEMİN KATİLİ KİM – MEHMET BONCUKOĞLU
1’inci Perde1’inci Sahne (Sahnenin sol köşesinde sanal bir ateşin başında oturmuş üç kafadar arkadaş,hafiften demlenirken, koyu bir muhabbet başlar.)Savaş: Seviyorum ulan! Anlıyor musunuz? Ben o kızı çoook seviyorum.Barış: O kız da seni seviyor mu bari?Yasin: Seviyor Barış, ben şahidim. Ben de ona şaşırıyorum ya, o kız bu işsiz güçsüz,meteliksiz ayyaşı niye sever? Bilmiyorum, ama seviyor.Barış: […]
Shakespeare’in Gölgesinde Ütopik Bir Dünya Yaratmak/Arnold Wesker’in Uyarlaması Tacir-Özge Paksoy
Shakespeare’ in düşleri var mıydı? İnsanlık tarihi boyunca yaşayan yazarlar, düşünürler, sanatçılar insanlığın içinde bulunduğu gerçek dünyadan rahatsız mıydılar? Dali zamanın insanlar için eriyip gitmesindense yeni bir zaman yaratmak mı istiyordu? Her insan gibi yazarların da düşleri var. Düşlerimizi yaşantımızdan ayrı tutamayız. Kendi düşlerimizi bir başkasının düşünceleri üzerinden anlatabilir miyiz? Arnold Wasker ütopik ve toplumcu […]
QUEEN ,BRECHT VE YOKSUL BİR OPERA-Özge Paksoy
Tehlike Serkan, varoşlarda yaşayan binlerce serserinden biriydi. Ben onunla karşılaştığımda içimden bir şarkı mırıldanıyordum.(I’m just a poor boy no body loves me.)Aynı şehrin çocuklarıydık ama o benim söylediğim şarkıları hiç duymamıştı. Böyle yerlerde büyüyünce bir alay serseriyi tanır ve arkadaşlık da edersiniz. Piç Yunus, Katil Ali, Şair Asil ve diğerleri hepsi bu […]
17.yy Toplumsal Politik Ekonomik Dinamikler Bağlamında Racine’ın Phaedra Oyununun İncelemesi – Özge Paksoy
Sanatın ulus inşası ile ilişkisinin net olarak gözlemlenebildiği 17.yy Fransa’sında XIV.Louis hükümdarlığı sırasında ulus-devlete hizmet edecek en önemli kurumların temelleri atılırken sanat özellikle tiyatro ulusal kimlik inşasına hizmet edecek kurallarla denetleniyordu. Mutlak monarşinin en güçlü olduğu bu yüzyıl Fransa yönetim modeli ulus devletin sanat üzerindeki ilk hâkimiyetini temsil ediyor. Ulus inşası modeli 17.yy Fransa sanatında, […]
Tek Kişilik Bir Kara Komedi; İkinci Dereceden İşsizlik Yanığı – Ömer Burak Ünal
Askerden döneli bir hayli zaman olmuş, birçok iş görüşmesine ve mülakata katılmış, fakat halen iş bulamamış meteoroloji mühendisliği bölümünden mezun genç bir adam. İş başvurularını, bazen tek, bazen toplu girdiği mülakatlardaki trajikomik durumları, annesinin iş konusundaki ısrarı gibi çevresel baskıların verdiği ruh halini ve başına gelen talihsiz kazaları, kişileri taklit ederek anlatır. Genç adam içine […]
TRAGEDYALAR -MUHAMMED MÜKREMİN ÇETİN
RESSAM: Dalgası vurur rüzgarın. Kapıdan bakmasını bilenler yalnızlığın sessiz halidir. KAPTAN: Söylesene, bir balık daha ne kadar susabilir? ÇİÇEKÇİ KADIN: Ne desem şimdi?.. Bütün güzellikleri elimde taşırım. Yağmuru severim, yağmurda ıslanırım; ellerim ülkesiz bir yağmur. KAPTAN: Bugün güneşi gördüm, denizi gördüm. Havanın bu kadar eşsizliğinde nasıl uçabiliyor hırçın dalgalar. ÇİÇEKÇİ […]
ŞEREF ÇETİN TİYATROSU SEZONU ‘’ÖLÜ KUŞLAR’’ OYUNU İLE AÇTI
 ŞEREF ÇETİN TİYATROSU OYUNUN ADI : Ölü Kuşlar TÜRÜ : Sosyal İçerikli Güldürü SÜRE : 1:30 DK … ( Tek Perdelik ) YAZAR : Şeref ÇETİN […]
Londrada Acı Komedi- Sarah Karakuş
SAHNE – 1 KÖY ODASI-1 (Bir köy odası. Odada yaşlı nine ve iki torunu vardır. Arka fonda bir fon müziği çalar. Yaşlı nine torunları için yer sofrası hazırlamaktadır. İki torun bulundukları konumdaki rahatsızlıklarını belli edercesine somurtgan ve sıkılgan bir şekilde oturmaktadırlar. Bir mühdet sonra yaşlı nine sahneye girer.) NENE: Gurban olurum ben size. Gurban olurum. […]
EURİPİDES, BAKKHALAR VE KADINLAR – Burçak Bozkurt
Tiyatro tarihini incelediğimizde, Antik Yunan’dan günümüze kadar geçen ikibin beşyüz yıllık bir geçmişe sahip olduğu görülür. Tragedya tarihi açısından Bakkhalar oyununun önemi yadsınamaz. Gerek son tragedya oluşu gerekse Dionysos gibi bir tanrının içinde yer alması gibi pekçok öneme sahip. Tabi ki bununla beraberrinde bazı soruları da beraberinde getiriyor. Oyunda kadının yeri ve işlevi nedir? Bu […]
Klinghoffer’in Ölümü’nün New York’taki öngösterimi- Fred Mazelis
John Adams’ın önemli çalışması Klinghoffer’in Ölümü’nün planlanmış sekiz ön gösteriminden ilki olan açılış performansı, Pazartesi gecesi Metropolitan Operası’nda sahnelendi. Gösteri, iptal edilmesi yönündeki çağrılara ve bazı kesimlerin operanın setlerinin “yanıp kül olabileceği”tehditlerine rağmen gerçekleşti. Birkaç yüz gösterici, Lincoln Center’daki opera binasının dışında bir protesto düzenledi ki bu, hemen hemen, bir ay önce Metropolitan Operası’nın sezonu […]
HAZİRAN’DA ÖLMEK ZOR OYUNUNUN YÖNETMENİ BİLGE CAN GÖKER İLE SÖYLEŞİ- MEHMET ÖZGÜR ERSAN
orhan kemal’in güzel anısına asacaklar aydemir’i asacaklar gürcan’ı belki başkalarını pis bir ota değmiş gibi sızlıyor genzim dökülüyor etlerim sarı yapraklar gibi asmak neyi kurtarır sarı sarı yaprakları kuru dallara? yolunmuş yaprakları kırılmış dallarıyla ne anlatır bir ağaç hani rüzgâr hani kuş hani nerde rüzgârlı kuş sesleri? asılmak sorun değil asılmamak da değil kimin kimi […]
Son Yorumlar