Türk mitlerinde “Kozmik Kağanlar” önemli bir yer tutar. Uygur yazmasında Oğuz, mavi renkli bir öküz olarak gösterilmiştir. Türk kozmoloji düşüncesinde mavi renk, göksel ve kutsal kişileri tanımlamak için kullanılan bir renk sembolizmidir. (Gök Oğuz)
Oğuz Kağanın en eski görsel tasvirleri boynuzlu olarak resimlenmiştir. Öküz kelimesi ile de bir bağlantısı olduğu kesindir. Göktürkler döneminde, Alp’larin ve hakanların “amblemi”, üzerinde “Yaban Öküzü” resmi olan bir bayraktı.
Ölen Alp’ların mezarlarına, öküz cinsinden kotuz kuyruğu bağlanır ve üzerinde boğa sembolü olan bayrak dikilirdi. Ölen Alp’ın ruhu bu bayrağa sabitlenir ve geçici ikametgahı olduğu varsayılırdı. Kotuz Kuyruğu ATA BOĞA’yı sembolize ederdi ve Osmanlı Tuğlarında da kullanılmıştır. Bazin’e göre Türklerin, biri Ata Kurt diğeri Ata Boğa olmak üzere, ikili Türeyiş Miti vardı. Hunların torunları olan Göktürlerin Türeyiş Mitlerinde Ata-Ana Kurt, Oğuzların Türeyiş Mitlerinde ise Ata Boğa rol oynar.
Mitolojileri okurken onların daima “Kozmik Arketiplerini” göz önünde bulundurarak okumak ve anlamlandırmak gerekir. Diğer türlü “Mit Okumalarının” içi boştur. İlk yazılı kaynaklar olan Sümer mitlerinden itibaren, tüm dünya mitlerinde, yersel kahramanlar Takımyıldızlar ile, Tanrı ve Tanrıçalar ise 7 küre ile eşleştirilmişlerdir. Türk mitlerinde de durum böyledir.
Oğuz Kağanın göksel arketipi Orion Takımyıldızıdır. Onun babası ise, tam yanında konumlanan Boğa Takımyıldızıdır. Orion Takımyıldızı Sümer mitlerindeki Dumuziden başlayarak, Attis, Adonis, Dyanisos, Osiris gibi, yersel mit kahramanlarına kaynaklık etmiştir. “Baba Öldürme Motifi”, Orionun kendi babası olan Boğayı hedef alarak öldürmesi şeklinde anlatılır. Boğa, daima eski geleneksel “Ata-Baba Kültürünü” ve “Dinini” ifade eder. Babanın öldürülmesi, eski geleneğin ve dinin yok edilmesinin sembolik anlatımıdır. Bu yüzden mitler, milletlerin en kritik anlarında, özel insanlar olan bilgeler, şamanlar ve alimler tarafından yazılır. Bu kritik zamanlar Savaşlar, Felaketler ve Din Değiştirme zamanlarıdır.
Türklere ait “İslami Dönem” Oğuz Kağan Destanı, din değiştirmeyi kolaylaştırıcı bir şekilde yazılmış ve bilinçaltına gönderilen mesajlar ile halk buna hazırlanmıştı. Oğuz, Türklerin eski dinini sembolize eden “Baba Boğayı” öldürmüş ve eski dini bir anlamda yok etmişti. Oğuzun Atası bir Boğa, Anası ise Ay olarak gösterilir. Ay fiili Türkçe, üretmek ve türetmek anlamına gelen dişil bir kavramdır. Ay kadim kültürlerde Boğa Takımyıldızı ile ilişkilendirilir. Boğanın Boynuzları, Hilalin alegorisidir ve Ay bu burçta yücelir. Oğuz Kağanın İslami versiyonunda Oğuz, anası müslüman olmazsa, sütünü emmeyeceğini söyler.
Görülüyor ki mitolojiler, çok büyük değişimlerin, din değiştirmek gibi, felaketlerin ve savaşların ardından “Güncellenir” ve yeni duruma adapte edilir. Ve elbette Mit Motiflerinin ve Karakterlerinin Kozmik Sembollerinin olduğuda akıldan çıkarılmamalıdır. Mitolojiler bilinçaltından gelen uydurma hikayeler değildir. Onların bir sistematiği ve mantığı vardır. Mitolojilerin mührü, gökyüzündedir.
UYGUR HARFLİ OĞUZ KAĞAN DESTANI (İSLAM ÖNCESİ) – NURAY BİLGİLİ
Son Yorumlar
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Songül
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Suzan Tokmak
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Ceren
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Latife
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Hazal
En Çok Okunanlar
Son Yorumlar
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Songül
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Suzan Tokmak
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Ceren
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Latife
- SESSİZ ÇIĞLIK PERDESİ:BİR AVAZDA-ENGİN DAL(SESLENEN ADAM) için Hazal
Bir cevap yazın